دات نت نیوک
Menu

آرشیو اخبار

EasyDNNNews

تراموای زنجان روی ریل توسعه
shobeyri

تراموای زنجان روی ریل توسعه

رفع معضل ترافیک، یکپارچگی با سایر سیستم‌های حمل و نقل شهری از جمله تاکسی و اتوبوس، افزایش کارآیی و بهبود سیستم حمل و نقل، کاهش تقاضای سفر با خودروی شخصی از علت‌های کعمولی است که موجب شده شهرهای مختلف به خاطر آن روی به راه‌اندازی "تراموا" بیاورند.

"تراموا" یا واگن برقی نوعی واگن است که بر روی ریل‌هایی که در خیابان قرار داده شده حرکت می‌کند.

"تراموا" یا همان واگن برقی قابلیت حمل و نقل افراد و بعضا بار را در درون شهرها و بین شهرها دارد، خطوط تراموا نیز ممکن است بین شهرستان‌ها یا درون شهر باشد.

واگن‌های برقی "تراموا" بین یک تا سه عدد متغیر است و به علت سبک‌تر، کوتاه‌تر و انعطاف پذیرتر بودن آن معمول‌تر از مترو است، البته ذکر این نکته لازم است که ترامواها قدرت برق زیادی را مصرف می‌کنند و به همین علت امروزه از پانتوگراف برای به حرکت درآوردن آن استفاده می‌شود.

نخستین "تراموا"  که در سال ۱۸۰۷ در بریتانیا آغاز به کار کرد ابتدا از اسب برای کشیدن واگن بهره می‌برد اما چندی بعد اسب‌ها با موتور بخار و بعداً با موتور برقی جایگزین شدند، "تراموا" همچنین در آسیا در ابتدای قرن بیستم ساخته شد ولی بین اواسط تا اواخر دهه ۱۹۳۰ رو به افول نهاد.

در سال های گذشته اما شهرهای مختلف کشور به فکر راه‌اندازی "تراموا" برای حمل و نقل عمومی در داخل شهرها افتاد‌ه‌اند و از جمله شهرهایی که در این زمینه دست به کار شده‌اند می توان اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و پرند را نام برد.

رفع معضل ترافیک، یکپارچگی با سایر سیستم‌های حمل و نقل شهری از جمله تاکسی و اتوبوس، افزایش کارآیی و بهبود سیستم حمل و نقل، کاهش تقاضای سفر با خودروی شخصی شده و نهادینه کردن استفاده از وسایل نقلیه عمومی در جامعه از معمول علت‌هایی است که موجب شده شهرهای مختلف به خاطر آن روی به راه‌اندازی "تراموا" بیاورند.

در زنجان اما صحبت از راه‎‌اندازی "تراموا" در زنجان بهمن‌ماه سال قبل مطرح شد، زمانی که مسیح‌اله معصومی شهردار جدید زنجان در نخستین نشست خبری خود از راه‌اندازی خط مونوریل"تراموا" به میان آورد و گفت: خط پیشنهادی ایجاد تراموا در شهر زنجان حد فاصل میدان 15 خرداد تا میدان آزادی در نظر گرفته شده و مطالعات اولیه مشاور نیز نشان داده، این مسیر با توجه به میزان مسافرپذیری برای اجرای این طرح مناسب است.

وی درباره مزایای راه‌اندازی "تراموا" اینگونه توضیح داد که این خط ریلی تاثیر بسزایی در جذب گردشگر داشته و به گونه‌ای طراحی شده که در فواصل کوتاه‌تر دسترسی مردم به ایستگاه‌ها را فراهم می‌کند و حتی در برخی محل‌ها وسایط نقلیه شخصی از روی این خطوط می‌گذرند و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.

شهردار زنجان با بیان اینکه هزینه اجرای تراموا نسبت به مترو کمتر بوده و در صورت تخصیص 50 درصدی هزینه از سوی دولت 50 درصد دیگر را شهرداری پرداخت خواهد کرد، گفت: شهرداری تلاش دارد از ظرفیت‌های موجود به ویژه بانک‌ها برای استفاده از فاینانس خارجی در این پروژه استفاده کند.

معصومی با بیان اینکه اجرای "تراموا" با توجه به اینکه تعهدات مالی برای دولت دارد باید به تصویب شورای عالی کشور برسد، تصریح کرد: بر این اساس بخش مطالعاتی این طرح از سوی مشاور تا پایان این ماه انجام سپس به شورای عالی ترافیک کشور ارائه خواهد شد.


وی شعار امسال شهرداری زنجان را برای پیشبرد اهداف این مجموعه "زنجان در مسیر توسعه" اعلام و بیان کرد: همه طرح‌ها و پروژه‌هایی که برای شهر زنجان پیش‌بینی می‌شود از عقبه فکری قوی و محکمی برخوردار است.

شهردار زنجان با بیان اینکه خط پیشنهادی ایجاد تراموا در شهر زنجان حد فاصل میدان 15 خرداد تا میدان آزادی در نظر گرفته شده و مطالعات اولیه مشاور نیز نشان داده، این مسیر با توجه به میزان مسافرپذیری برای اجرای این طرح مناسب است، توضیح داد: ایجاد تراموا در جذب گردشگر نیز نقش بسزایی دارد و این در حالی است که اغلب شهرها برای جذب مسافر و به ویژه رونق صنعت گردشگری خطوط مونوریل یا تراموا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مستمر شهرداری در نقاط مختلف شهر گفت: شهرداری در چهار گوشه زنجان مشغول فعالیت عمرانی است که عملیات عمرانی بیشتر این پروژه‌ها رو به اتمام است و به زودی شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آنها خواهیم بود.

معصومی درباره هزینه‌ها نیز گفت: هزینه اجرای تراموا نسبت به مترو کمتر بوده و در صورت تخصیص 50 درصدی هزینه از سوی دولت 50 درصد دیگر را شهرداری پرداخت می‌کند که البته شهرداری تلاش دارد از ظرفیت‌های موجود به ویژه بانک‌ها برای استفاده از فاینانس خارجی در این پروژه استفاده کند.

مهران فرامرزی عضو هیأت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نیز در این باره به فارس گفت: یکی از جذابترین شبکه‌های حمل و نقل عمومی در جهان تراموا است که نخستین بار اواسط قرن نوزدهم در شهر نیویورک مورد بهره برداری قرارگرفت، اما این نوع از شبکه حمل و نقل عمومی چند سالی است که در کشورهای در حال توسعه در حال گسترش است و از جمله در روزهای اخیر شاهد اظهار نظر در مورد پیاده‌سازی این نوع شبکه حمل و نقل درون شهری، در شهر زنجان هستیم.

وی با بیان اینکه از دیدگاه مهندسی شهرسازی این نوع شبکه قابلیت پیاده سازی و اجرا در شهر زنجان و به ویژه در دو محور اصلی خیابان امام (ره) و سعدی را دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه دو محور مذکور تقریبا با عرض 20 متر است و حداقل عرض مورد نیاز برای تراموا 10 متر می‌باشد از این رو مسئله‌ای در پیاده سازی این شبکه به لحاظ فنی وجود نخواهد داشت، اما تحلیل‌های حوزه شهرسازی صرفا کالبدی و فنی نیست، و مستلزم تحلیل همه جانبه است.

 

مطلب قبلی اشتغالزایی برای بیش از 700 نفر در بازار ماکیان زنجان
مطلب بعدی کارت‌های شهروندی فراگیرتر می‌شود
Print
69 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn